Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Todellista autokauppaa. Suomalaiset haluavat ostaa ruokansa isoista kaupoista.
7.3.2008 0.00
Päivittäistavarakauppa on keskittynyt kolmeen leiriin: S-ryhmän osuus myynnistä on 41 prosenttia, K-kauppojen 34 ja Tradekan 12.
Kilpailuvirasto tutkii paraikaa, käyttävätkö isot kauppayhtiöt väärin valtaansa suhteessa pieniin elintarvikeyhtiöihin.
Suomi autoilee ruokaostoksille. Uudet ruokakaupat ovat pääosin hypermarketeja, Lidlejä ja bensa-asemien pikkukauppoja. Tämä ilmenee kaupan alan tutkimusyhtiön Nielsenin maanantaina julkistamasta päivittäistavarakaupan myymälärekisteristä.
Isojen marketien määrä kasvaa. Hypermarketien, eli Prismojen, Citymarketien ja Euromarketien, määrä nousi viimevuonna 133:een. Ne myyvät neljänneksen suomalaisten käyttämistä päivittäistavaroista.
”Muutos kaupan rakenteessa on ollut aikamoinen. Isot myymälät lisäävät osuuttaan. En näe syytä, etteikö se jatkuisi”, sanoo Nielsenin johtaja Juha Laurila.
Kun väki ikääntyy, lähikauppojen suosion pitäisi taas kasvaa. Vielä sitä on turha hehkuttaa: pienimpien, alle sadan neliömetrin myymälöiden myynti kyllä kasvoi viime vuonna, mutta iso osa kasvajista on bensa-asemien ruokaosastoja.
Niiden lisäämiseen kauppaa kannustavat liikeaikalain säännöt: aukiolosäännöt eivät koske kioskikauppaa tai bensa-asemien kauppaa. Alle sadan neliön kauppa kelpaa kioskiksi.
Lähikaupan nousua odotellessa Kesko remontoi K-marketinsa. Pääkaupunkiseudun osuuskauppa HOK-Elanto on jo reivannut Alepoitaan.
Kaupan kasaantuminen yksityisautoilua vaativiin jättimyymälöihin ei kuitenkaan äkkiä käänny: esimerkiksi pääkaupunkiseudulle nousee lähivuosina ainakin kuusi uutta automarketia. HOK-Elanto rakentaa Prisma-hypermarketin Itäkeskukseen ja laajentaa Kannelmäen Prismaa. Lisäksi osuuskauppa kaavailee ainakin neljää uutta hypermarketia.
Keskolla on rakenteilla yhdeksän K-citymarketia, esimerkiksi Kirkkonummelle ja Klaukkalaan.
Kymmenen vuotta sitten ruokakauppaa johtaneiden pikkusupermarketien siivu on kutistunut edelleen.
Ostoksiin käytetty raha kasvoi ennätystahtia, mutta ruokakauppoja on nyt vähiten kolmeenkymmeneen vuoteen. Kauppojen määrä pienentyi viime vuonnakin, vaikka kauppakuolemat ovatkin vähentyneet.
Kartalta katoaa pikkukauppoja. Viime vuonna suljettiin esimerkiksi Spareja.
Suomalaiset käyttivät viime vuonna päivittäistavaroihin 13 miljardia euroa.
Tweet