Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
9.7.2012 12.10
Suomen Akatemian toimeksiannosta taiteen yhteiskunnallista merkitystä globalisaation aikakaudella selvittänyt taidefilosofian ja kuvataiteiden tutkija Anita Seppä tyrmää Guggenheim-taidemuseot.
”Guggenheim on vanhanaikainen kolonialismin perinteitä noudattava konsepti. Globalisaation aikakaudella kiinnostavampia ovat paikallisen kulttuurin kanssa vuoropuhelua hakevat museokonseptit. Tätä puolta ei Guggenheimista kovin hyvin löydy. Guggenheimin näyttelyt eivät myöskään ole nykytaiteen kärkeä, vaan aika konservatiivisia ja varman päälle pelattuja”, Seppä sanoo Suomen Akatemian tiedotteessa.
Hänen mukaansa Guggenheim ei toisi uutta Suomen kuvataiteeseen.
”Helsingin nykykuvataide on huimasti kiinnostavampaa kuin Pariisissa. Moni-ilmeisyyden arvostaminen myös taideviennissä olisi hyvin tärkeää. Suomi jää helposti eksotiikan kategoriaan esimerkiksi Yhdysvalloissa. Meidät samaistetaan jääkarhuihin ja Lapin pimeyteen, mikä ei todellakaan vastaa tilannetta, jossa elämme”, Seppä sanoo.
Hänen mukaansa Suomessa pitäisi löytää tapoja viedä taidetta ulkomaille monipuolisemmin ja esitellä suomalaista osaamista vielä nykyistä vahvemmin. Hän kuitenkin varoittaa tuotteistamasta kotimaista taidetta.
”Tehokas taiteen tuotteistaminen voi helposti johtaa tilanteeseen, jossa viedään maailmalle liian kapealla kärjellä tuotteita, joille on taidemarkkinoilla tilausta.”
taide 
Tweet