Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Stop pakokaasulle. Autojen käyttömaksut ovat Oras Tynkkysen mukaan tehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä.
15.2.2008 0.00
Autojen valtakunnalliset käyttömaksut voitaisiin ottaa käyttöön jo lähivuosina, arvioi hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija, vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen.
Tynkkysen mukaan teollisuudessa valmistellaan jo maksujen keräämisen edellyttämiä teknisiä ratkaisuja ja palveluita. Hankkeessa on mukana myös kaupallisia operaattoreita.
Valtakunnalliset käyttömaksut ovat Tynkkysen mukaan tehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä.
”Autoilun käyttömaksut voi porrastaa alueellisesti. Esimerkiksi Lapissa ja Pohjois-Karjalassa käyttömaksut voisivat olla minimaaliset, mutta Helsingin keskustassa ruuhka-aikaan erittäin korkeat.”
Käyttömaksuun siirtyminen mahdollistaisi Tynkkysen mukaan ajoneuvoveron poistamisen. Hän ei kuitenkaan vielä arvioi käyttömaksujen tarkkaa hintaluokkaa.
Käyttömaksujen keräämiseen tarvittavien satelliittipaikannuslaitteiden hinnaksi tulisi Tynkkysen laskujen mukaan noin 200 euroa autoilijaa kohti. Koko Suomen autokannalle lasku olisi noin puoli miljardia. Kaupalliset palveluntarjoajat voisivat tehdä alkuinvestoinnin, jolloin autoilijan tai valtion kukkarolle ei tarvitsisi mennä.
”Paikannusjärjestelmälaite tarjoaa ylimääräisiä etuja. Se voi kertoa autoilijalle tieoloista ja ruuhkista ja jopa hälyttää ambulanssin tarvittaessa. Yritykset voivat myydä laitteessa esimerkiksi gps-suunnistuspalveluja.”
Käyttö- ja ruuhkamaksujen käyttöönotto otti ensimmäisen askeleen viime viikolla, kun liikenne- ja viestintäministeriö aloitti ruuhkamaksujen selvitystyön. Keskustan liikenneministeri Anu Vehviläinen suhtautuu ruuhkamaksuihin myönteisesti.
”Pohja on kohtalaisen hyvä, jos keskusta ja vihreät ovat hallituksessa samoilla linjoilla”, Tynkkynen sanoo.
Käyttömaksut sisältyvät todennäköisesti myös maaliskuussa julkistettavaan hallituksen liikennepoliittiseen selontekoon, joka linjaa liikenteen kehittämistä vuoteen 2020 saakka.
Tiehankkeiden lisäksi selonteko keskittyy liikenteen päästöjen vähentämiseen, sillä Euroopan unionin tuoreet päästövelvoitteet vaativat Suomea vähentämään päästöjään 16 prosenttia 2020 mennessä. Liikenne tuottaa nyt viidenneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä.
Hollanti on päättänyt siirtyä autojen käyttömaksuihin 2012 mennessä. Tynkkysen mielestä Suomi voisi saada käyttömaksuista ja älykkään liikenteen järjestelmistä hyvän vientituotteen.
”Kaupallinen potentiaali ja EU:n päästövelvoitteet tulevat kääntämään päättäjien päät käyttömaksujen kannalle”, hän sanoo.
Tweet