Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
25.1.2008 0.00
New Yorkissa ei piipahdeta ekomatkalla.
Tietämätön kysyy: Haluaisin matkustaa New Yorkiin. Mutta millä pelillä se tapahtuisi kaikkein ekologisimmin ja mitä reittiä?
–Kaukokaipuun omaava helsinkiläinen
Eno vastaa: Sinulla on kolme reitti- ja kulkuvälinevaihtoehtoa, ainakin teoriassa. Ensinnäkin voit lentää Helsingistä New Yorkiin. Matkaa kertyy tuollaiset 6 635 kilometriä. Lentomatkan hiilidioksidipäästöt olisivat noin 717 kiloa ja energiankulutus 2 765 kilowattituntia. Nämä luvut ovat siis per henkilö, eli sinä. Lentäminen on nopein tapa matkustaa Isoon Omenaan, mutta tavattoman porvarillista ja pahaksi luonnolle.
Toista maata on juna–laiva–juna-reitti, johon kannattaa varata aikaa suunnilleen kuukausi. Eli otat junan Helsingistä Moskovan kautta Vladivostokiin Tyynen valtameren rannalle. Kiskoja tällä välillä on tiettävästi 10 367 kilometriä.
Vladivostokista sinun pitäisi löytää laiva, joka vie sinut Vancouveriin Kanadaan. Vancouverista pääsee junalla Toronton kautta New Yorkiin, joskaan ei erityisen mukavasti. Kuulemma etenkin Yhdysvaltain puolella juna on usein myöhässä. Junamatkan pituus Amerikan mantereella olisi tuollaiset 5 230 kilometriä. Junamatkojen hiilidioksidipäästöt olisivat yhteensä noin 250 kiloa ja energiankulutus vajaat 1 100 kilowattituntia. Eikö ole ällistyttävää? Lentäminen on niin epäekologista, että voit matkustaa yli 15 000 kilometriä junalla ja tuottaa silti vain reilun kolmanneksen lentomatkan päästöistä.
Vladivostok–Vancouver-laivamatkan – noin 7 900 kilometriä – päästöjä on vaikeampi arvioida. Matkustaja-autolautalla hiilidioksidipäästöjä syntyisi peräti 2 512 kiloa, se olisi huomattavasti lentämistä epäekologisempaa. Sama väli lentäen tuottaisi rapiat 800 kiloa hiilidioksidipäästöjä.
Toisaalta et luultavasti löydä Vladivostokista Kanadaan matkaavaa ruotsinlaivaa, vaan saat enintään neuvoteltua itsellesi hyttipaikan epämääräisessä eteläkorealaisessa rahtilaivassa. Yksittäisen rahtilaivamatkustajan tilanne on aivan toinen risteilijämatkustajaan verrattuna. Jos hänen painonsa suhteutetaan aluksen rahdin painoon ja jaetaan päästöt tässä suhteessa, tulos on niin mitätön, ettei sitä oikeastaan tarvitse ottaa huomioon lainkaan.
Näin tullaankin ekologisimpaan vaihtoehtoon, joka on koko 7 500 kilometrin matka Helsingistä New Yorkiin rahtilaivan kyydissä. Et käytännössä tuota päästöjä lainkaan, paitsi jos nyt äidyt kovasti pieremään.
Tweet