Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Luomu menee kuumille kiville

6.10.2011 13.01

Laura Häkli

Luonnonmukaisesti tuotetut elintarvikkeet käyvät hyvin kaupaksi. S-ryhmässä luomu on nyt myynniltään kaikkein nopeimmin kasvava tuoteryhmä. Luomutuotteiden myynti on kasvanut tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

"Kasvu on kiihtynyt kiihtymistään loppuvuotta kohti. Voimakkaan myynninkasvun aikaa on eletty nyt noin puolitoista vuotta", kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja ja Pro Luomun hallituksen puheenjohtaja Ilkka Alarotu.

S-kaupat ovat laajentaneet luomutuotevalikoimaansa rajusti. Pelkästään tänä vuonna S-ryhmän ruokakauppojen valikoimiin on tullut 400 uutta luomutuotetta.

Myös K-ruokakauppojen luomutuotteiden myynti on harpannut ylöspäin tänä vuonna. Keskon oman Pirkka-tuotesarjan myynnistä luomun osuus on jo suurempi kuin luomun myyntiosuus keskimäärin kaikissa tuotteissa.

Luomu- ja lähiruuan osuuden kasvattaminen on yksi hallituksen maatalouspolitiikan tavoitteista, jonka toteuttamiseen on eilen julkaistussa talousarvioesityksessä varattu 1,6 miljoonaa euroa.

Maaliskuussa perustettu Pro Luomu on anonut maa- ja metsätalousministeriöltä 1,3 miljoonan euron avustusta toimintaansa. Ministeriö tekee päätöksen rahoituksesta kuukauden kuluessa.

 

Nyt vietetään luomuviikkoa.

 


 

luomu  talous 




Viite