Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Vähemmän autoja. Vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen esitteli tänään vihreiden liikennemallia.
13.10.2008 11.47
Vihreät ehdottavat liikennemaksua, jonka maksamalla autoilijat saisivat käyttää ilmaiseksi joukkoliikennettä.
Tänään maanantaina julkaistun mallin mukaan seutumatkoja pääkaupunkialueella ajavilta autoilta peritään ajoneuvokohtainen kaupunkiliikennemaksu. Maksuohjelmalla halutaan lisätä joukkoliikenteen suosiota ja vähentää pääkaupunkiseudun ruuhkia.Liikennemaksu voisi olla yhdeltä autolta päivässä viisi euroa, kuukaudessa 85 euroa ja vuodessa 850 euroa. Autoilija voi halutessaan valita myös kilometrimaksun, joka olisi 13 senttiä kilometriltä.
Kaupunkiliikennemaksuista kerätyt rahat käytettäisiin joukkoliikenteen lippujen hintojen alentamiseen, uusien ja nopeampien linjojen suunnittelemiseen, vuorojen tihentämiseen ja uusien liityntäpysäköintipaikkojen rakentamiseen.
Ajoneuvoliikennettä valvottaisiin automaattisin menetelmin. Mikäli auto liikkuu liikenteessä ilman maksua, autoilijalle rapsahtaa sakko. Valvontaa varten rakennetaan kameratunnistuspisteitä sekä hankitaan liikkuvaa valvontakalustoa.
Järjestelmän toteutuskustannukset ovat karkeasti arvioiden vähintään 12 miljoonaa euroa. Maksu supistaa arvion mukaan yksityisautoilua pääkaupunkiseudulla noin viidenneksen.
Vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtajan Oras Tynkkysen mukaan uudella mallilla halutaan tarjota konkreettisia esimerkkejä ja jäntevöittää ruuhkamaksuista käytävää keskustelua.
"Suomi ja Baltian maat ovat ainoita Euroopan ainoita valtioita, joissa ei ole käytössä ruuhkamaksuja. Tämän pitää muuttua", Tynkkynen sanoi.
"Kaupunkiliikennemaksumallilla vihreät haluavat haastaa muita keksimään vielä parempia suunnitelmia."
Tweet