Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
COP24
IPCC:n lokakuinen raportti sähköisti ilmastokeskustelun myös yrityksissä.
18.12.2018 16.44
Yritykset vaativat nyt poliitikoilta tehokkaita ilmastotoimia. Lokakuussa julkaistu IPCC:n ilmastoraportti on entisestään laittanut vauhtia yritysten ilmastotyöhön.
Yritysten pohjoismaiset etujärjestöt, kuten Suomen EK, Svensk Näringsliv ja Dansk Industri, laativat julkilausuman, jossa vaaditaan EU:lta paljon nykyistä tiukempaa ilmastopolitiikkaa, jotta lämpeneminen pysyy 1,5 asteessa.
”Yksittäiset yritykset ovat tehneet ilmastotoimia jo pitkään, mutta se, että yritysten etujärjestöt tekevät tätä, on radikaalia”, sanoo vihreiden puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja Kaisa Hernberg.
Hän vieraili Katowicen ilmastokokouksessa viime viikolla tarkkailijana. Päivätyössään Hernberg kannustaa yrityksiä ilmastotyöhön.
Hernbergin mukaan finanssialalla on jo pitkään ymmärretty hiiliriski, eli se, että hiileen tehtävät sijoitukset voivat ilmastonmuutoksen vuoksi menettää arvonsa.
”Vakuutusalalla jo nyt ilmastonmuutoksen aiheuttamat tuhot aiheuttavat korvaustappioita. Suomessa Finanassiala on ollut elinkeinoelämän liitoista innokkaimpia ilmastotoimien edistäjiä”, Hernberg sanoo.
Ilmastotoimilla on kiire, mutta kiire koskee päättäjiä eikä viestillä saa pelotella kansalaisia, Hergberg sanoo.
”Tavalliselle ihmiselle tulee olo, että pitääkö minun huomenna myydä autoni ja muuttaa koko elämäni. Niin ei ole. On kiire asettaa poliittisesti hiilineutraalisuustavoite ja miettiä toimet, joilla siihen päästään.”
Esimerkiksi polttomoottoriautot pitää saada pois liikenteestä 2040 mennessä.
Koska useimmat autoilijat joka tapauksessa vaihtavat autoa siihen mennessä, pitää poliittisten ohajuskeinojen ohjata siihen, että he vaihtavat sähköautoihin.
Tällä hetkellä monet tuet ohjaavat ilmaston suhteen aivan väärään suuntaan.
”Fossiilisen energian verotukia on miljardeja vuodessa. Niin kauan kun ne tuet ovat paikoillaan, se syö pohjaa tehokkailta ilmastotoimilta”, Hernberg sanoo.
Jos näitä verotukia poistetaan, nousee esimerkiksi dieselin hinta. Siinä tilanteessa pitää Hernbergin mukaan miettiä, miten autetaan ihmisiä, jotka ovat riippuvaisia dieselautosta työssään.
Viime viikkoina Ranskassa nähdyissä niin kutsutuissa keltaliivien mellakoissa on osittain ollut kyse dieselin hinnannoususta.
Herbergin mukaan Ranskan virhe oli se, että liikuteltiin ilmastotoimena vain yhtä palikkaa.
”Hintojen nousu ei vaikuta niihin, joilla on liikaa rahaa. Se vaikuttaa liikaa niihin, joilla rahaa on vähän ja joiden kulutus on valmiiksi ekologista.”
Ohjauskeinoja pitää miettiä kokonaisuutena, jossa huomioidaan myös sosiaalinen oikeudenmukaisuus.
”Muuten purraan persiiseen vähävaraisimpia”, Hernberg sanoo.
Lisää aiheesta Puhekupla-podcastissa. Kuuntele täällä.
kaisa hernberg  ilmastopolitiikka  dieselin hinta 
Tweet