Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
15.2.2018 0.50
Naomi Kleinin tunnetuin teos No Logo (2000) kertoi megabrändien maailmanvalloituksesta.
Presidentti Donald Trump on brändikehityksen looginen jatke. Tosi-tv:stä julkkikseksi noussut Trump oli poliittisesti täysin epäsopiva vaalivoittaja. Mutta hän muutti presidentinvaalin tosi-tv-showksi. Siinä hän oli paras kilpailija.
Megabrändien maailmassa poliitikon ei tarvitse olla pätevä tai puhua totta. Hänen pitää olla rehellinen vain omalle brändilleen.
Kleinin argumentti selittää, miksi Trumpin osaamattomuus tai valehtelu ei haittaa hänen tukijoitaan. Se selittää myös, miksi pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kieltää valmistautuneensa perussuomalaisten hajoamiseen.
Kun brändi on mielikuvitukseton insinööri, joka ei politikoi, ei voi myöntää pedanneensa erilaisia hallituskokoonpanoja.
Kirjassa on fiksuja havaintoja populismista, vasemmiston alennustilasta ja ilmastotaistelusta. Lukijaa ei haittaa edes se, että ratkaisut ovat Kleinin kirjoja lukeneelle ennalta-arvattavia.
Kirja ilmestyy Into-kustannukselta maaliskuussa suomeksi nimellä No Trump – Uutta shokkipolitiikkaa vastaan.
* * * * *
Naomi Klein: No Is Not Enough. Penguin Books 2017.
Tweet