Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Oikean värisiä merkkituotteita

26.11.2009

Noora Jussila

Käyttäjän Noora Jussila kuva

Lisää toimituksen kommentteja löydät täältä.

että on tehty tiedostava kuluttaminen helpoksi! Pian kaikista tuotteista näkee päältä tuhoavatko ne maapalloa paljon vai vähän.

Kodinkoneista löytyy jo tiedot energiatehokkuusluokista, ja keskiviikkona Euroopan parlamentti päätti vaatia energiatehokkuusmerkintöjä myös autonrenkaisiin.

Hyvä niin, mutta mitä autonrenkaan energiatehokkuus tarkoittaa?

Kaikissa asioissa olennaisinta ei ole energiatehokkuus tai luomu. Vaikka auto on kuinka energiatehokas tahansa, on ekologisempaa ajaa pyörällä. Mitä hyötyä leimoista on, jos ne vain sekoittavat kuluttajaa?

Elintarvikkeisiin lätkitään reiluudesta ja luomuudesta kertovia tarroja. Jos tuote ei ole luomua, niin joskus auttaa, kun vaihtaa pakkauksen värin vihreäksi. Tunnustan menneeni tähän lankaan.

Ekologiseen kuluttamiseen täytyy olla muitakin keinoja kuin vihreästä punaiseen liukuva pakkausten väriskaala, jonka avulla erottaa hyvät pahoista. Tärkeintä on viestiä kuluttajalle selvästi kulutusvalintojen vaikutuksista.

Eurooppalaisista jopa 70 prosenttia sanoo haluavansa tuotteisiin hiilijalanjälkimerkinnän, mutta ketä ne palvelevat? Useissa tuotteissa olisi tärkeämpää tietää niiden ympäristövaikutus ja vedenkulutus kuin hiilidioksidipäästöt.

Merkintöjen tarkoituksena on auttaa kuluttajaa halutessaan valitsemaan pienin paha. Ne auttavat yritystä markkinoimaan tuotettaan – mutta toivottavasti myös kiinnittämään huomiota toimintansa ekologisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen.





Viite