Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
7.11.2008
Voi olla, että ennen kuin olemme vanhainkodissa Suomen havumetsät ovat hävinneet ja metsissä kasvaa männyn tilalla hybridihaapaa. Seuraavan viidenkymmenen vuoden aikana luonto mullistuu, jos maapallon ilmasto lämpenee yli kaksi astetta.
Viimeistään nyt suomalaisten metsäyhtiöidenkin on pakko miettiä, mistä sitä sellua oikein tehdään, kelle sitä riittää ja mitä se maksaa – ennen kaikkea ympäristölle.
Ilmastonmuutoksesta on kuluneen vuoden aikana tullut ensimmäistä kertaa konkreettinen haaste myös yrityksille. Konsulttiyhtiöistä ja suuryrityksistä on yhtäkkiä tullut ilmastonmuutoksen edelläkävijöitä, kun ne ovat tajunneet, että se joka on parhaiten valmistautunut tulevaan, saa tälläkin kertaa parhaat voitot.
Suuryritykset, kuten Unilever ja Shell, ajavat EU:n ilmastopakettia tarmokkaammin kuin valtionpäämiehet ja muistuttavat, että ilmastoasioista ei saa tinkiä vaikka talous heikkenisi. Yhteiskuntavastuu on muuttunut muodollisuudesta yritysten elinehdoksi.
Yritysten yhteiskuntavastuuraporteissa ympäristöasiat ovat ohittaneet kehityskysymykset ja hikipajatuotannon ongelmat, eivätkä vähiten siksi, että ilmastonmuutos on helpompi tuotteistaa. Nyt parhaita myyntivaltteja ovat päästötön, vihreä ja energiapihi.
Osa porukasta käyttää termejä tietysti väärin, sillä yritykset myös viherpesevät itseään innokkaammin kuin koskaan, kuten käy ilmi Terhi Brusinin uutisesta.
Talouden turbulenssi osuu itse asiassa hyvään saumaan. Yrityksillä on nyt monta syytä uudistua ja huutaa valtioita apuun. Globaalia sääntelyä tarvitaan, jotta kilpailuolosuhteet olisivat kaikille samat.
Poliitikoilla onkin täysi työ pysyä yritysten perässä. Nyt ei kannata jarrutella, kun kerrankin kaikki ajavat samaan suuntaan ja maailman pelastamiseen on todellinen mahdollisuus.
Tweet