Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
EU-vaaliblogi. Blogissa seurataan eurovaaleihin liittyviä ilmiöitä, ihmisiä ja tapahtumia vaalipäivään 7.6. asti.
22.4.2009
Eurovaalit lähestyvät, joten aamukahveja hörppiessä kannattaa nyt olla varuillaan.
Sanomalehtien sivuilta voi nimittäin kevään mittaan hypätä silmille keskimääräistä shokeeraavampaa materiaalia. Kuten tänään, kun keskusta ampui lähtölaukauksen eurovaalikampanjalleen Helsingin Sanomien kokosivun ilmoituksella, joka kertoi että "In Finland we have this thing called pekkarointi".
Mainoksen ydinviesti on, että koska keskusta on Suomessakin tottunut ajamaan alueiden ja vähäväkisten asiaa, on viisasta äänestää keskustalaisia myös europarlamenttiin ajamaan Suomen ja suomalaisten asiaa.
Mainos provosoi taitavasti kepulaisilla stereotypioilla kuten pekkaroinnilla, siltarumpupolitiikalla ja iltalypsyillä. Siis sillä tavalla taitavasti, että se herättää ajatuksia ja jää mieleen, jos pitkän tekstin ylipäätään jaksaa lukea.
Mainoksessa piirtyvä tunkkainen kuva eurooppalaisuudesta kumpuaa kuitenkin menneiltä vuosikymmeniltä. Mainostekstissä kysellään, että eikö juuri nyt ole aika lähettää europarlamenttiin edustajia, jotka puolustavat aina Suomen etuja ja suomalaisia.
Ja mikseipä olisi, mutta perussuom – anteeksi keskusta – tulee laman runtelemaa pientä ihmistä puolustaessaan samalla asettaneeksi Suomen ja Euroopan edut ikään kuin luonnostaan vastakkaisiksi.
EU:hun liittyvillä kielteisillä mielikuvilla ratsastamisen huono puoli on myös se, että samalla vähätellään yhtenäisen EU:n mahdollisuuksia sekä globaalina toimijana että tätä kautta myös sen pienen ihmisen kannalta tärkeänä poliittisten päätösten areenana.
Toisaalta, hajanaisessa liberaaliryhmässä, johon keskustalaiset europarlamentissa kuuluvat, voi tietysti olla haastavaa profiloitua poliittisesti miksikään muuksi kuin Suomi-pojan sanansaattajaksi.
Lisää eurovaaliblogitekstejä löydät täältä.
Tweet