Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Viherpestyä ruokaa

6.10.2011

Juha Honkonen

Käyttäjän Juha Honkonen kuva

Maa- ja metsätalousministeriö (MMM) piti keskiviikkona perinteisen toimittajatilaisuuden Königstedin kartanossa Vantaalla. Seminaarissa oli neljä aihetta: maataloustuki, ruuan maamerkinnät sekä luomu- ja lähiruoka. Aiheista peräti 50 prosenttia oli siis hyvin vihertävää.

Samana päivänä julkaistiin esitys ministeriön ensi vuoden budjetiksi - yhteissumma 2,7 miljardia euroa. Kuinka suuri on satsaus luomu- ja lähiruokaan? Kumpaankin 800 000 euroa. Se on muhkeat kolme tuhannesosaa ministeriön talousarviosta!

MMM taipuu luomuun pakon edessä, sillä sen suosio kasvaa kohisten: tänä vuonna myynti on lisääntynyt huikeat 50 prosenttia. Paljon on kuitenkin vielä tehtävänä, sillä ruuasta luomua on yhä alle kaksi prosenttia. Onneksi sertifikaatit alkavat olla kunnossa, eli kuluttaja tietää mitä ostaa.

Tilanne on paljon löperömpi lähiruuassa. Sellaisena voidaan myydä jopa helsinkiläiselle poroa ja sodankyläläiselle Etelä-Suomessa tehotuotettua broileria. Riittää, että ruoka on tuotettu Suomessa.

Kotimaisen ruuan markkinointi on siis muutettu lähiruuan mainostamiseksi. Asiaan saattaa sisältyä suurempikin ongelma kuin hyväuskoisen kuluttajan höynäyttäminen.

Valtio patistaa kuntia ostamaan kouluihin ja oppilaitoksiin lähiruokaa. Kotimaisten elintarvikkeiden suosiminen kuulostaa hyvältä, mutta entä jos samaan ryhtyvät muutkin maat?

Naapurimme Ruotsissa ja Venäjällä eivät enää ostaisi Valion tuotteita. Protektionismin nostaessa rumaa päätään ruuan hinta alkaisi nousta Suomessa ja muualla.

Hedelmätiskien tarjonta alkaisi näyttää samalta kuin lapsuudessamme.

Miten sitten suu pannaan?

luomu  lähiruoka 





Viite