Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Puhtaus on puoli brändiä?

Ymräristöä ohistuskaistana käyttävät joutuvat Ekokytän syyniin.

Ymräristöä ohistuskaistana käyttävät joutuvat Ekokytän syyniin.

18.5.2012

Ekokyttä

Ekokyttä suosii suomalaista, jos siihen on muitakin syitä kuin suomalaisuus.

Tapaus: Elinkeinoelämän keskusliiton omistama Cleantech Finland -brändi ja -yritysohjelma tukevat Suomen ympäristöliiketoiminnan kasvua. Omien verkkosivujensa mukaan ”Cleantech Finland rakentaa Suomen mainetta johtavana ympäristömaana ja puhtaan teknologian parhaana toimittajana.”

Syyte: Ohjelmassa on mukana suomalaisyrityksiä laidasta laitaan, esimerkiksi Kemira ja Outotec, jotka ovat olleet mukana ilmastolle erityisen tuhoisina pidetyn Kanadan öljyhiekan hyödyntämisessä sekä öljy-yhtiö Neste Oil, jonka palmuöljybisneksiä ympäristöjärjestöt arvostelevat ankarasti.

Puolustus: ”Kriteerimme mukaan yrityksellä pitää olla innovatiivinen cleantech-ratkaisu. Pitää olla jokin tuote, palvelu tai prosessi, jolla pystytään vähentämään ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta. Mukana kyllä on myös paljon isoja yrityksiä, joilla on muutakin toimintaa. Ei tarvitse olla sataprosenttisesti cleantech -yritys”, sanoo Cleantech Finlandin toimitusjohtaja Santtu Hulkkonen.

Tuomio: Osa valtiolta Cleantechille annetusta rahoituksesta siirretään vielä keksimistään odottavalle Cleantech Finland for Real -rinnakkaisbrändille.

Kirjoitus on julkaistu alunperin 11. toukokuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.





Viite