Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
16.3.2012
Tapaus: Lihatalo Atrian mainonta, jossa naudanlihaa myy hipinnäköinen, ”vapaana kasvanut” lehmä ja broilerinlihaa taas kana, jota salapoliisin näköinen hahmo vakoilee sanomalehden takaa.
Syyte: Vitsailu tuotantoeläinten hyvinvoinnilla ikään kuin kyse olisi jotenkin oudosta vaatimuksesta. Broilermainoksessa myös luvataan, että ”nyt tiedät, mistä kana tulee”. Verkkosivuillaan Atria esittelee ”hyvän mielen kanatilojaan” muun muassa noin puolen kilometrin päästä otetuilla valokuvilla, jotka eivät juuri kerro lintujen kuulumisista.
Puolustus: ”Mainoksillamme olemme halunneet kiinnittää lukijoiden huomiota. Mainoskampanjan tarkoitus on kertoa suomalaisille, miksi ostoskoriin kannattaa valita kotimaisia Atrian tuotteita eikä tuontilihaa. Olemme jo laajentaneet verkkosivuillamme tarjottavaa tietoa viikottaisesta broilerin elämästä tilalla sekä vastuullisesta tuotannosta. Emme tehneet tätä joka tilalta erikseen, sillä laatukäsikirjaa noudattavat tilat toimivat hyvin samalla tavalla ruokintaan, eläinten valvontaan ja lääkitykseen liittyvissä rutiineissa”, Atrian tiedottaja Marja Pirttikoski sanoo.
Tuomio: Broilerintuotanto luomuksi. Heti.
Kirjoitus on julkaistu alun perin 9. maaliskuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.
Tweet