Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Kuole, Facebook!

30.8.2010

Vihreät lasit

”Kaikki mikä voidaan keksiä, on jo keksitty”, kerrotaan Yhdysvaltain patenttitoimiston johtajan Charles Duellin sanoneen – vuonna 1899.

Koska nettiaikana yksi viikko vastaa sataa vanhan maailman vuotta, samalla jälkiviisaalla vahingonilolla voi pian virnuilla viime perjantain Talouselämä-lehdelle. Sen kansijuttu julisti, kuinka “Facebook-huuma menee ohi”.

Lehti kertoi, että yli miljoona suomalaista on jo luonut profiilinsa Facebookiin, mutta seuraavaksi he haluavat tuosta arveluttavasta paikasta pois.

Tätä teesiä todisteltiin jutussa kokoelmalla merkillisiä mutu-argumentteja, joista suurin osa ei varsinaisesti liittynyt asiaan: “Se mitä Duudsonit televisiossa, muut Facebookissa. Edelleen jotkut jaksavat innostua kusiaispesään istumisesta tai teltassa nukkumisesta ostarin pihalla.”

Jutun kirjoittanut Hanna Rajalahti on Talouselämän toimituspäällikkö, joka vietti viime vuoden Helsingin Sanomain Säätiön kustantamana journalistiikan professorina Tampereen yliopistossa. Ammattitaidosta jutun onnistuminen ei siis jäänyt kiinni.

Ongelmana taisi olla ennemminkin se sopulien helmasynti, ettei räväkkää näkemystä haluttu pilata haastattelemalla asiasta jotain ymmärtäviä. Asiaan kuuluu tietysti sekin, ettei Hanna Rajalahti edes juttua tehdessään vaivautunut rekisteröitymään Facebookiin.

Niinpä Talouselämä näyttää nyt seitsemänkymppiseltä sedältä, joka herää varoittelemaan punk-musiikin vaaroista siinä vaiheessa, kun kaikki alle nelikymppiset ovat siirtyneet kuuntelemaan elektroa ja hiphoppia.

Lehteä voi toki puolustella sillä, että Facebookista ja sosiaalisesta mediasta on hyvin hankala tehdä järkevää journalismia. Suurimmalle osalle FB-käyttäjistä palvelu on samanlaista arkipäivää kuin puhelin tai sähköposti. Kuka jaksaisi lukea kuuden sivun artikkelin sähköpostista?

Joka tapauksessa juttu osoittaa, millaisia vaikeuksia 75-vuotiaalla ”Pohjoismaiden suurimmalla talousviikkolehdellä” on pysyä mukana maailman muutoksessa.

Puunjalostusteollisuuden, Nokian ja kauppaneuvosten kulta-ajalla hankittu osaaminen kääntyy kankeasti vikkelän nykytalouden raportointiin.

Nyt muutoksen pelottava puhuri tosin puhaltaa Talouselämässäkin, sillä syyskuussa lehden uutena päätoimittajana aloittaa Reijo Ruokanen. Iltapäivälehtimiehenä tunnettu Ruokanen kuuluu pahamaineiseen Facebook-verkostoon, jota Talouselämän nykyjohto on viisaasti vältellyt.

Eikä tässä vielä kaikki. Ruokasen tiedetään esiintyneen myös televisiossa, jota asioista tavallisesti hyvin perillä olevat tahot pitävät paitsi ohimenevänä muoti-ilmiönä myös varsinaisena beelsebubin sontaluukkuna.

 

Kirjoittaja on median sisäpiiriläinen, jonka mielestä kaikki kolumnit on jo kirjoitettu. Kirjoitus on julkaistu alunperin 27. elokuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.





Viite