Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
7.3.2014
Suomen kansalliseepos pelastuu sittenkin! Valtiontalouden säästämis- ja leikkausministeriö VSLM raportoi eilen, että uudet rahoitusmuodot takaavat kansalliseepoksemme jatkumisen toistaiseksi. Valtiontalouden säästöohjelma oli aiemmin lakkauttamassa koko eepoksen.
”Kalevalasta oli kuluja, eikä se tuottanut mitään. Tavallinen kansalainen ei ehkä tiedosta, millainen menoerä kansalliseepos voi olla. Sen ylläpito painotuotteena, tiedostona ja juhlien aiheena on taakka progressiiviselle valtiontaloudelle”, uhoaa leikkauspäällikkö Leslie ”Whatnot” Meikämao VSLM:stä.
Kalevalan pelastukseksi tuli sponsorointi. Ehkä näkyvimmin tämä ilmenee teoksen uudessa nimessä. The Coca-Cola Companyn merkittävän sponsoroinnin johdosta kansalliseepoksemme nimi on tästedes Cokevala. The Coca-Cola Company tukee 57 miljoonalla uudella eurolla Cokevalan vuorolukua suomalaiskouluissa. Sopimukseen kuuluu, että jatkossa Väinämöinen esitetään Cokevalan inspiroimassa taiteessa myhäilemässä virvoitusjuomapullo kädessä.
Muutamat sponsorit ovat ostaneet myös Cokevalan juonenkäänteitä. Cokevalassa Väinämöinen, Ilmarinen ja Lemminkäinen eivät niinkään lähde ryöstämään sampoa Pohjolasta vaan kylpylälomalle Kajaanin Splashlandiaan.
Kirjallisuudentutkijat eivät ole huolestuneet Cokevalan kohtalosta.
”Sponsorointi osoittaa mainiosti, kuinka eepos muuntuu nykyajassa”, huomauttaa kotimaisen kirjallisuuden professori Lerttana W. Sähkömysli.
”Siis ovathan nämä Cokevalan aloitussäkeet iskuvoimaista kirjallisuutta: Mieleni minun tekevi/aivoni ajattelevi/lähteäni S-gigamarkettiin ostamaan nyt tarjouksessa olevia uuden sadon gm-karamboloja”.
Perussuomalaiset löysivät todisteet median salaliitosta. Perussuomalaisten sisäisen ja ulkoisen tiedustelun yksikkö PSUTY on löytänyt Sanomatalon ullakkokerroksesta laitteen, jonka yksikkö arvelee olevan vastuussa siitä, miksi perussuomalaiset ovat joutuneet selittelemään kummallisia lausuntojaan jo kolmatta vuosikymmentä.
”Persuprovokaattoriksi” ristitty mentaalinen manipulaattori on PSUTY:n mukaan suunnattu Eduskuntataloa kohti, mutta osaa siitä on voitu siirtää ainakin vertikaalisessa suunnassa.
”Sylttytehdas löytyi!” riemuitsee PSUTY:n hommavastaava Gubba ”Jeespoks” Puhelinsaari.
”Persuprovokaattori on paljon parempi selitys kuin ”se oli vitsi”, jota olemme käyttäneet jo 34 921 kertaa tai ”kännissä ja läpällä”, jota tullut heitettyä tuollaiset rapiat 16 000 kertaa, jos Hakkaraista ei lasketa”.
Teoriaa, jonka mukaan Persuprovokaattori olisikin Sanomatalon hissien koneisto, pidetään PSUTY:ssä median surkeana selitysyrityksenä.
”PERSU PROVOKAATTORI OSOITTAA ETTÄ IHAN TAHOTTOMIA ZOMPEJA TÄSSÄ OLLAAN OLTU EIKÄ OO MEIÄN VIKA”, iloittiin internetissäkin.
Kirjoitus on julkaistu alun perin Vihreän Langan paperiversiossa 28.2.2014.
Tweet