Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Journalistin ohjeet 2.0

Mediapyövelit.
Mediapyövelit mestaavat sopuleita.

Mediapyövelit mestaavat sopuleita.

25.8.2014

Alvar Totinen

Salainen luonnos -leimalla varustettuja irtolehtiä pyöri tällä viikolla ihmisten jaloissa Etelärannan ja Töölönlahden mediakeskittymän välillä. Ilmeisesti nivaskan kansilehtenä toiminut printti on otsikoitu Journalistin ohjeet 2.0 – Uusi todellisuus.

Seuraavassa katkelmia papereista.

Johdanto

Isojen Poikien Neuvosto IPN tulkitsee Journalistin ohjeita 2.0. Sille voi tehdä kantelun kuka tahansa. (Merkintä marginaalissa: Tää on kesken, tähän jotain we are the world -skeidaa ja päälle kermavaahtoa.)

1. Journalisti on vastuussa ennen kaikkea osakkeenomistajalle. Jos journalisti toimii hippiyhtiössä, jossa palkka tulee valtiolta, journalistin on silti toimittava kuin työskentelisi oikeassa markkinafirmassa. Näin varmistetaan tasainen kilpailuasetelma.

2. Journalistin on syytä muistaa paikkansa. Kenkä tulee heilumaan taajaan niin pitkään kuin väkeä töissä vielä on.

(Sivuja puuttuu.)

12. Tietolähteisiin on syytä suhtautua kriittisesti. Paitsi jos tiedonlähde on Iso Poika, ekonomi, valtiovarainministeriöstä tai poliisi. Kriittisyyden ei pidä antaa estää iskevän kommentin julkaisua.

(Merkintä marginaalissa: Voisko tähän myös lisätä, ettei firman viestintäosaston muotoilemaa kommenttia saa muuttaa? Niihin menee paljon aikaa! Oikeesti vituttaa, kun lyhennetään tai muokataan.)

13. Mitä Nalle tai Jorma sanoo, on uutinen. Muuten puheiden uutisarvon voi tarkistaa Positioluettelosta (liite 2), johon on listattu tärkeimmät ihmiset. Ja Nallesta ei tehdä pilaa! Ne viikset on ironiset.

14. Kriittisyyden on lähdettävä vankalta perustalta. Kaikkea ei voi kyseenalaistaa (esim. markkinatalous ja kristinusko).

(Merkintä marginaalissa: Eikö Markkinatalous kirjoiteta isolla?)

(Loput paperista lukukelvotonta, suuria punaruskeita tahroja.)

15. Jutun otsikointi ei saa paljastaa jutusta liikaa. Otsikon on oltava ennen kaikkea kiinnostava. On syytä muistaa, että totuus on suhteellinen käsite, kun taas mainostulo ei.

16. Piilomainonta on torjuttava, jos on vaara, että se syö varsinaisia mainostuloja.

(Sivun loppu revennyt.)

21. Virhe tunnustetaan, jos joku sen huomaa. Printtiin voi makkaramainoksen kainaloksi edelleen tehdä niitä pikkuoikaisuja, netissä ei ole niin tarkkaa. Joka päivitystä nyt kannata alkaa merkitä. Ja saattaahan niitä juttuja hävitäkin ”bittiavaruuteen” ;).

(Merkintä marginaalissa: Onkohan toi hymiö vähän liikaa?)

(Sivun loppu tahriutunut vihreään limaan. Loput sivut puuttuvat.)





Viite