Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Onko rekan pakokaasuissa ajaminen riski?

Juha Peurala

Eno-kuvitus
Kapitalisti kaasuttaa, sosialisti matkustaa! Maailman ainoassa rauhanvaltiossa Neuvostoliitossa valmistettu menopeli muuttuu oikeaksi ekoautoksi kauko-ohjattavalla imukuppihinaimella.Juha Peurala

Kapitalisti kaasuttaa, sosialisti matkustaa! Maailman ainoassa rauhanvaltiossa Neuvostoliitossa valmistettu menopeli muuttuu oikeaksi ekoautoksi kauko-ohjattavalla imukuppihinaimella.

30.3.2015

Eno

Dieselkärryn ahterin tuntumassa on epäterveellistä.

Nimimerkki ”Tietämätön internetistä, 34” kysyy: Ajan maantiellä rekkojen ja bussien imussa hybridiautollani. Kokemukseni mukaan polttoainetta säästyy, mutta onko dieselin pakokaasupyörteen hengittäminen haitaksi terveydelle?

Eno vastaa: Sehän tuo Makkos-Oskari yhtenä 1980-luvun kovana pakkastalvena kysyi Fordi-Korhoselta, pääsisikö imussa kaupalle. Naapurini nerokas idea oli, että hän pitää kuorma-auton perään sidotusta narusta kiinni ja seisoo itse potkukelkkansa kyydissä. Äijähän kosautti kuorma-auton perään heti tuossa Kämäräisen tienhaarassa, jossa on stop-merkki. Makkosen ja potkukelkan muodostama hybridiajoneuvo pääsi pitäjän uutisten kanteen. Se oli elämäni parhaita päiviä.

Diesel-moottorit ovat bensamoottoreita pahempia tuottamaan päästöjä, kuten typenoksideja, nokea ja pienhiukkasia.

Tutkimuksissa on todettu, että esimerkiksi työnsä puitteissa dieselmoottoreiden pakokaasuille jatkuvasti altistuneilla on noin kolmanneksen suurempi todennäköisyys sairastua keuhkosyöpään. Kuinka hyvin tämä pätee sinuun, riippuu tietysti siitä, kuinka ison osan vuorokautta vietät tien päällä raskaan liikenteen följyssä.

Toiset tutkimukset taas kertovat, että auton sisälläkin altistutaan pakokaasuille, ja monesti altistus on jopa pahempi kuin ulkosalla. Häkää saattaa auton sisällä olla jopa 4-5 kertaa enemmän kuin ulkona, typenoksideja noin puolitoista kertaa enemmän. Pahinta altistus on ruuhkaliikenteessä.

Ajotavallasi saat luultavasti taitavasti jäljiteltyä ruuhkatilannetta ja siten napattua sen haittapuolet itsellesi. Altistuksen määrä on nimittäin sitä pienempi mitä kauempana pakokaasun lähteestä ollaan.

Mutta ei sinun tarvitse oikeastaan huolehtia keuhkosyövästä. Se on totta, että rekan tai bussin imussa ajamalla säästät jonkin polttoainelitran. Menetelmä alkaa toimia kuitenkin vasta vaarallisen lähellä edellä ajavaa isoa autoa. Pitäisin kyllä kohdallasi liikenneonnettomuutta suurempana terveysuhkana kuin keuhkosyöpää.





Viite