Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
29.3.2016
Tapaus: Pahassa nettivideokoukussa oleva Ekokyttä yllättyi, kun Kariniemen Kotitila herätti jälleen henkiin Kanapartiot. Tavallisia kuluttajia päästetään tutustumaan kanatiloihin ja muuhun tuotantoprosessiin.
Syyte: Kanapartioissa on kyse puolueettomaksi naamioidun materiaalin valikoivasta esittämisestä markkinointitarkoituksessa. Yhtiön itse valitsemat partiolaiset ovat saaneet toimia vapaasti, mutta mitään kriittistä ei videoihin ole päästetty.
Vuoden 2014 videoissa ihasteltiin söpöjä kananpoikia tilalla, jota kutsutaan ”kanojen taivaaksi”. Tämän vuoden videoissa kehitellään kanatuotteiden reseptiikkaa. Se, mitä välissä tapahtuu, on jätetty näyttämättä.
Ainoa viittaus teurastamisvaiheeseen on tiedotteeseen nimimerkki Cocolta poimittu sitaatti:
”Eläinrakkaana ihmisenä mieltäni lämmitti myös se, että teurastus tehdään eettisesti hyvällä tavalla.”
Tuotannosta annetaan kaunisteltu kuva eikä esimerkiksi kananpoikien elinolosuhteita verrata todelliseen tarpeeseen.
Puolustus: ”Kanapartio on osa Kariniemen avointa vastuullisuusohjelmaa. Se ei ole mainoskonsepti, koska se on aidosti kanapartiolaisten kiinnostuksesta syntyvä dokumentti. Facebookissa kanapartioihin on voinut hakea kuka tahansa. Kanapartioihin on hakenut Facebookissa ihmisiä, jotka syövät broilerinlihaa. Osa valituista kanapartiolaisista syö vain sitä, osa kaikkea muutakin lihaa.
Kaikki kanapartiolaiset olivat aktiivisia ja monipuolisia havainnoijia ja kyselijöitä. Kariniemellä ei ollut mitään syytä ohjailla heitä tai vaikuttaa heidän mielipiteisiinsä. Jos näin olisi tapahtunut, kanapartiolaiset olisivat varmasti puuttuneet asiaan”, vastaa HKScanin markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa.
Tuomio: Fanipartioihin otettakoon jatkossa mukaan ulkopuolinen asiantuntija. Ekokyttä haluaa myös videotodisteen eläinrakasta ihmistä miellyttävästä teurastuksesta.
Tweet