Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
17.1.2017
Ekokyttä oli metsästämässä sosiaalisessa mediassa vinkkejä siitä, mistä löytyisi vielä tyhjentymättömiä nyhtökaurahyllyjä, kun vastaan tuli Pohjoismaisen
ympäristömerkin, eli niin sanotun Joutsenmerkin, Pieni teko riittää -kampanja. Nälkä unohtui kertarysäyksellä.
Tapaus: Ekokyttä on ympäristömerkkien harras ystävä, sillä harva asia voi muuttaa maailmaa niin helposti kuin
kulutustottumusten ohjaaminen helpoilla valinnoilla. Mutta Pieni teko riittää -kampanja yksinkertaistaa liikaa. Siinä markkinoidaan muun muassa vessapaperia, sisämaaleja ja
siivousvälineitä.
Syyte: Kampanja väittää vaarallisesti, että ympäristöongelmat on ratkaistavissa yhdellä tai muutamalla pienellä teolla. Pölyjä huiskimalla ei pelasteta maailmaa.
Puolustus: ”Yksi tai muutama pieni teko pelastaa maailmaa
vähän joka päivä. Kampanja kannustaa haasteiden avulla jokaista miettimään omia toiminta- ja kulutustapojaan: Voinko muuttaa joitakin tapojani ympäristöystävällisemmäksi? Siivousvälineiden ja vessapaperin vaihtaminen Joutsenmerkittyyn ja ympäristömerkityn sisämaalin hankinta voi olla tällainen teko. Pienetkin teot ovat tärkeitä!” sanoo markkinointipäällikkö Hanna Sauroja.
Tuomio: Kampanja tuokoon jatkossa paremmin esiin sen, että kulutuksen vähentäminen – ei lisääminen – on se oikeasti tehokas pieni teko.
Tweet