Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
15.3.2016
Biokaasun tuotanto mahdollistaa maatilan energiaomavaraisuuden sähkön, lämmön, ajoneuvojen ja työkoneiden polttoaineen suhteen. Biokaasuteknologia perustuu biologiseen toimintaan, jossa hapettomissa olosuhteissa mikrobit hajottavat eloperäistä ainesta – lantaa, biojätettä, kasvibiomassaa – siten, että hajotuksen lopputuotteena syntyy runsaasti metaania sisältävää biokaasua.
Biokaasua on järkevintä käyttää liikennepolttoaineena, koska se korvaa aina fossiilisten polttoaineiden, eli bensiinin ja dieselin, käyttöä. Biokaasulla ajaminen on lähes päästötöntä. Ihminen tuottaa itse enemmän päästöjä sohvalla maatessaan kuin ajaessaan biokaasulla.
Teknologian tutkimuskeskus visioi, että Suomessa on vuonna 2020 yli 19 000 kaasuautoa. Määrä kuulostaa suurelta, koska niitä oli vuoden 2014 lopussa 343. Kyseessä on perinteinen muna–kana-ongelma: kaasun tankkauspisteitä on vielä vähän ja lähinnä eteläisessä Suomessa.
Ajoneuvon muuttaminen kaasulla käyväksi maksaa noin 2000 euroa. Lisäksi useilla autonvalmistajilla on mallistossa bi-fuel-ajoneuvoja, jotka voivat käyttää polttoaineena kaasua tai bensiiniä.
Auto on loistava vaihtoehto kulkemiseen siellä missä raiteet eivät kulje. Keski-Suomessa on jo biokaasun ympärille muodostunutta liiketoimintaa. Sekä Laukaan biokaasuasema että tuoreempi asema Joutsassa ovat yksityisiä hankkeita. Jyväskylän kaupunki aikoo rakentaa tankkausaseman, joka käyttää Mustankorkean kaatopaikalta kerättyä biokaasua.
Kunnat voisivat panostaa joukkoliikenteen kilpailutuksissaan ja päästöttömään autoiluun omissa ajoneuvohankinnoissaan vaatimalla kaasuautojen käyttöä. Valtiokin voisi osallistua talkoisiin poistamalla suuremman käyttövoimaveron pääasiassa biokaasua polttoaineena käyttäviltä.