Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
15.3.2018 14.00
Väite: Peruskoulu tasapäistää lahjakkuudet.
Lyhyt vastaus: Kyllä! Peruskoulu on tuotu Suomeen DDR:stä, jossa tasapäisyys oli pakollista. Paitsi erityiskouluissa, joita siellä oli lahjakkaille.
Pitkä vastaus: Peruskoulun idea oli radikaali ja on sitä yhä: tarjota kaikille lapsille samat tiedot ja taidot. Alusta asti tarkoitus on ollut myös huomioida yksilölliset erot.
Eriytystä pitäisi olla tarjolla sekä keskivertoa heikommin että paremmin menestyville oppilaille. Käytännössä heikommin menestyvät ovat saaneet lahjakkaita enemmän erityisopetusta.
Suomen koulujärjestelmässä erityislahjakkaiden lasten koulutie vaihtelee. Toiset käyvät koulunsa muun ikäluokan mukana, toiset taas ovat jossain vaiheessa siirtyneet opetukseen, jossa on mahdollista edetä nopeammin ja pidemmälle.
Jotkut lahjakkaat eivät opi peruskoulussa opiskelutaitoja, koska mikään ei ole erityisen vaativaa. Toiset taas joutuvat kiusatuiksi ja saattavat tästä tai muista syistä alisuoriutua. Monet lahjakkaat ovat toisaalta myöhemmin kehuneet sitä, että he kävivät koulunsa aivan tavallisessa luokassa.
Paluu peruskoulua edeltäneeseen järjestelmään, jossa lahjakkaat seulottiin akateemiselle uralle jo 10-vuotiaina, ei kuitenkaan ole ratkaisu. Peruskoululla on jo olemassa välineet lahjakkaiden auttamiseen, ne pitää vain saada käyttöön.
Tweet