Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Kulutusjuhla.com

Markkinataloutta ruohonjuuritasolla on Kulutusjuhla-blogin slogan. Kulutusjuhla.com

Markkinataloutta ruohonjuuritasolla on Kulutusjuhla-blogin slogan.

Suositun blogin ympärille syntyi kuluttajayhdistys

11.11.2008 14.48

Taina Ahtela

Suositun Kulutusjuhla-blogin kirjoittajat perustivat samannimisen yhdistyksen.

Kulutusjuhla-blogin kirjoittajat kertovat kokemuksistaan ja seuraavat kuluttaja-aiheista uutisointia. Blogi valittiin toukokuussa Digitodayn äänestyksessä parhaaksi yhteiskunnalliseksi blogiksi.

Yhdistyksen perustanut porukka haluaa vaikuttaa yhteiskunnalliseen toimintaan.

”Sydäntä lähellä on kaikki nettiin liittyvä, esimerkiksi netissä käytävä kuluttajakeskustelu, mobiili- ja nettimainonta sekä nettikauppa”, sanoo blogin perustaja ja yhdistyksen puheenjohtaja Mari Koistinen.

Yhdistystä kiinnostaa muun muassa se, kuinka yritykset seuraavat kuluttajien nettikeskusteluja ja yrittävät vaikuttaa niihin kommentoimalla. Kuluttajan on vaikea tietää, onko jokin kommentti aito kuluttajamielipide.

Koistinen haluaa myös nähdä, onko yhdistystoiminta keino rahoittaa blogin ylläpitoa.

"Jäsenmaksutuloilla voisi osoittaa, että ihmiset ovat myös netissä valmiita maksamaan sisällöstä, jonka he kokevat kiinnostavaksi", Koistinen sanoo.

Koistisen mukaan nimestä huolimatta Kulutusjuhla ei ole suinkaan shoppailun ilosanomaa.

"Toki kuluttamisesta saa nauttia, mutta siitä on kannettava myös vastuuta: länsimaalainen ihminen viettää kulutusjuhlaa joka päivä käyttämällä luonnonvaroja huomattavasti enemmän kuin pallomme kestää”, hän sanoo.

”Jos vaatii yrityksiltä eettisempää tai ekologisempaa toimintaa, olisi oltava valmis itse toimimaan vastuullisesti. Eikä se tarkoita, ettei elämä voisi olla kivaa."

 




Viite