Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Netissä kuhisee. Roope Mokka kokoaa kuluttajista iskujoukkoa.
14.8.2008 14.14
Netin keskustelupalstoilla kerätään joukkoja uuteen kuluttajakampanjaan. Tarkoitus on tuoda Yhdysvalloista alkunsa saanut Carrotmob-toiminta Suomeen.
Carrotmob on sanfranciscolaisen Brent Schulkinin idea. Schulkin sopi pienten kauppojen kanssa, että iso joukko kuluttajia tulee yhtenä päivänä ostoksille, jos yrittäjä käyttää päivän lisätuotoista osuuden kaupan valaistuksen energiatehokkuuden parantamiseen.
Schulkinin ajatus on, että yritykset tekevät mitä vain rahasta – siis myös hyviä asioita.
Kiinnostaako vastaava Suomessa, Demos Helsingin tutkija Roope Mokka?
”Kiinnostusta on tosi paljon. Idea tuntuu osuvan hermoon: monia kiinnostavat kuluttajien mahdollisuudet vaikuttaa. Näin voimme käyttää kuluttajien valtaa uudella tavalla. Vielä tämä on vain idea, mutta tarkoitus on puulata kuluttajajoukko, joka käyttää valtaa yhdessä.”
Mokka arvelee, että tavoitteen pitää olla yritykselle tarpeeksi yksinkertainen, esimerkiksi juuri parantaa myymälän energiatehokkuutta.
”Vaikka tällainen toiminta olisi rahassa mitattuna aika marginaalista, se voi tuoda esille uusia asioita ja saada niitä liikkeelle. Ei mikään toiminta yksin asioita ratkaise – mutta miksi pitäisikään?”
politiikka 2.0 
Tweet