Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Lotta Mannerkoski

Autografiikka.
Klikkaa grafiikka suuremmaksi.Lotta Mannerkoski

Klikkaa grafiikka suuremmaksi.

Ekoautoja on moneen makuun

5.12.2011 12.57

Laura Häkli

Ympäristötietoisen kansalaisen autokauppa ei ole mikään helppo juttu. Tarjolla on kaasuautoa, flexifuelia, sähköautoa ja ties mitä. Mikä näistä on ekologisin vaihtoehto? Vai pitäisikö sittenkin ostaa vain peräkärry pyörään?

Vaikka autojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet, uusien autojen keskimääräiset päästöt olivat alkuvuonna vielä reippaat 146 grammaa kilometrillä. Se on kaukana Euroopan unionin tavoitteesta, jonka mukaan uuden autokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saisivat olla enimmillään 130 grammaa kilometrillä vuoteen 2015 mennessä.

Vaikka vähennystavoitteita on arvosteltu löysiksi ja tuloksia vähäisiksi, VTT:n erikoistutkijan Juhani Laurikon mielestä autoeollisuus on ottanut päästöjen vähentämisen tosissaan – ja se näkyy autokaupassa.

”Teollisuus on tuonut markkinoille pienikulutuksisia malleja. Mutta markkinoita ei voi pakottaa, ja siksi asenteisiin pitää vaikuttaa. Tuntuu, että ihmiset eivät ole vielä ymmärtäneet, että pienikulutuksisia autoja on hyvin paljon eikä niiden kokonaissuorituskyky jää jälkeen entisistä isoruokaisista”, Laurikko sanoo ja kehuu Suomen päästöpohjaista autoverotusta:

”Se on toiminut ja ohjannut pienikulutuksisiin malleihin, kun hintaerot ovat kasvaneet isoiksi.”

Yksittäisten ihmisten autovalintojen merkitys ei ole ympäristön kannalta vähäinen, sillä liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä tieliikenteen osuus on 90 prosenttia ja tästä henkilöautojen osuus on 60 prosenttia. Katso viereisestä tuprupilvestä, millä autotyypillä on pienimmät päästöt ja halvin energia.




Viite